zasada działania silnika asynchronicznego

Katalog wyszukanych fraz

Australia, ostatni brzeg

Temat: Regulator obrotów U2008
"Wars" napisał:


| [...] czy istnieje do tego specjalizowany układ scalony?
| Nie slyszalem o takim - ale moze cos ostatnio sie pojawilo " w tym
temacie"

Oczywiście istnieją i są masowo wykorzystywane w wiertarkach, robotach
kuchennych oraz w odkurzaczach z regulacją obrotów.  [...]


Oczywiscie NIE istnieją :o)
BTW, w wymienionych wyzej urzadzeniach stosowane sa tzw. silniki
uniwersalne, komutatorowe,
a pytanie bylo o asynchroniczny z faza pomocnicza. Takie silniki sa
stosowane np. w wiekszosci wspolczesnych pralek automatycznych, regulacja
obrotow jest tam realizowana poprzez zmiane czestotliwosci zasilania za
pomoca stosownego falownika. Slychac przy tym charakterystyczny dzwiek
(startujacy odrzutowiec ;o) ) wydawany przez blachy rdzenia (efekt
magnetostrykcji). Przyczyny takiego sposobu sterowania wynikaja z
charakterystyki silnika asynchronicznego ( a wlasciwie z zasady jego
dzialania) - aby utrzymac moment obrotowy przy zmianie obrotow nalezy
regulowac zarowno czestotliwosc jak i napiecie zasilajace, z czym prosty
scalak sobie nie radzi. W podawanej przeze mnie nocie aplikacyjnej ST jest
to dosc dobrze przedstawione. Innym ograniczeniem sa wlasciwosci triakow, a
wlasciwie sposob ich wylaczania. W warunkach przesuniecia fazy miedzy U oraz
I , sterowanie przestaje byc proste. Jesli jednak znalazlbys taki scalak to
bardzo prosze o info - wlasnie mecze sie z podobnym problemem i za cholere
nic prostego nie moge znalezc :o(

pozdr.
M.


Źródło: topranking.pl/1564/regulator,obrotow,u2008.php


Temat: Syreny w miastach


MuNiO wrote:
Witam

Ostatnio troche ich wylo i mam pytania na temat budowy i zasady dzialania


Silnik trójfazowy asynchroniczny kręci "wentylatorem" odśrodkowym, który
przetłacza powietrze przez coś, co pod wpływem przepływu powietrza
wydaje dźwięk.

W Kielcach jak widziałem każda syrena ma zdalne sterowanie radiowe,
zapewne z centrum zarządzania kryzysowego. Kiedyś, jak jeszcze byłem w
szkole średniej, usiłowałem zhakować tą skrzyneczkę ze zdalnym
sterowaniem, ale nigdy nie było wystarczająco mało osób na korytarzu  :(


Źródło: topranking.pl/1564/syreny,w,miastach.php


Temat: Syreny w miastach


On Thu, 02 Feb 2006 00:25:34 +0100,  Tomasz Wójtowicz wrote:
MuNiO wrote:
| Ostatnio troche ich wylo i mam pytania na temat budowy i zasady dzialania

Silnik trójfazowy asynchroniczny kręci "wentylatorem" odśrodkowym, który
przetłacza powietrze przez coś, co pod wpływem przepływu powietrza
wydaje dźwięk.


To "cos" to jest obracajaca tarcza lub beben z otworkami, ktora
wspolpracuje z podobnym nieruchomym zestawem otworkow - przerywajac
[czesto] bieg powietrza. Bardzo efektywny sposob generowania dzwiekow
jak sie okazuje - bo ten wentylatorek jest malutki.

Hm, a moze sie myle - bo pamietam reczna, a tu widzie ze elektryczne
maja silniki w kW podawane ..

J.


Źródło: topranking.pl/1564/syreny,w,miastach.php


Temat: Zagadnienia z techniki - pilne
Theriel napisał(a):


Witajcie. Zdaję sobie sprawę z tego, że niektóre z tych zagadnień mają
mały związek z elektroniką, ale jest to chyba jedyna grupa choć trochę
powiązana z tematyką.
W najbliższy wtorek muszę zaliczyć kilka tematów. Niestety, nie
znalazłem w internecie żadnych informacji -może znacie jakieś strony
www, na których mogę znaleźć:
1.Budowa i działanie silnika dwusuwowego (wraz ze schematami
poszczególnych faz)
2.Budowa i działanie silnika czterosuwowego (wraz ze schematami
poszczególnych faz)
3.Budowa i działanie silnika elektrycznego (wraz ze schematem)
4.Urządzenia pomiarowe (nie mam zielonego pojęcia o co chodzi, ale chyba
 o budowę/zasadę działania omomierza, woltomierza i amperomierza)
5.Przekładnie mechaniczne (nie wiem co nauczyciel miał na myśli.
Znalazłem tylko info na wikipedii, ale tam to wszystko jest
przedstawione w dosyć mało zrozumiały dla mnie sposób #-/)


Masz jeszcze cały poniedziałek na zapoznanie się z zawartością szkolnej
biblioteki :-) Budowę i zasadę działania silników spalinowych oraz
przekładni znajdziesz w jakimś podręczniku do technikum
mechanicznego/samochodowego lub czymś podobnym(chyba nawet w dobrym
podręczniku do fizyki) a co do silnika elektrycznego to zależy jakiego -
w technikum elektrycznym dzielą silniki na: prądu stałego,
synchroniczne, asynchroniczne(indykcyjne) i parę innych, natomiast w
szkołach nietechnicznych raczej będzie chyba tylko pradu stałego.


Źródło: topranking.pl/1565/zagadnienia,z,techniki,pilne.php


Temat: Przyśpieszenia EW 60


| Silniki indukcyjne (a więc głównie te 3-fazowe asynchroniczne) to takie,
| w których zasilanie wirnika odbywa się przez indukcję a nie komutator.

Wiem co to jest silnik indukcyjny.


To w takim razie wiesz także, że porównywanie go z silnikiem DC prądu
stałego jest nie na miejscu zarówno ze względu na zasadę działania jak i
osiągane charakterystyki (np. moment rozruchowy nieruchomego silnika
szeregowego DC jest bardzo duży w przeciwieństwie do
asynchronicznych/indukcyjnych).


Źródło: topranking.pl/1571/przyspieszenia,ew,60.php


Temat: transformator 110v-220v
> nie mozesz uzywac tych transformatorow do uzadzen wirojacych
> chodzi tu o czestotliwosc
> i nie mysl sobie ze np na suszarce jest 50Hz a w gniezdzie jest 60Hz to masz
> 10Hz zapasu
> najlepiej poczytajcie sobie teorie silnikow pradu przemiennego (zasade
> dzialania) to wam wszystko wyjasnji

Popraw mnie jesli sie myle, ale wydaje mi sie ze synchroniczne i asynchroniczne
po prostu przyspiesza o 20%, a na komutatorowych zmiana czestotliwosci z 50 na
50 Hz nie zrobi praktycznie zadnego wrazenia...

Bartek.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,205,16184224,16184224,transformator_110v_220v.html


Temat: agregat + ups + komputer

tomek <tomek-a@usun_togazeta.pl wrote:
Kupiłem sobie agregat prądotwórczy dający prąd 650 W
Z zamiarem takim, że jak są takie dni, że nie ma prądu to aby podąłczyć
poprzez UPS komputer.

No i problem w tym, że jak podłączę UPS to ciągle chodzi na akumulatorze
i tylko co ok 2s reaguje tym, że przełącza się na ułamek sekundy na prąd
z tego agregatu.
Czyli ogólnie nie działa :(
Dlaczego ?
Co można na to poradzić ?


Przerabiałem temat, z podobnymi problemami - ale w końcu z sukcesem.

Agregat powinien mieć pewien nadmiar mocy, a UPS powinien być typu
on-line (obojętnie co na wejściu, na wyjściu daje stabilizowanego
sinusa 230V 50Hz).  Agregaty często nie lubią obciążeń o charakterze
pojemnościowym (następuje nadmierny wzrost napięcia wyjściowego, UPS
zabezpiecza się przechodząc na pracę z akumulatorów, napięcie znowu
spada, UPS przełącza z powrotem i tak w kółko).  Na próbę, proponuję
dodatkowo obciążyć agregat dodatkowo jakąś indukcyjnością (np. silnik
asynchroniczny, świetlówki ze zwykłymi dławikami) dla skompensowania
wpływu na agregat pojemności w zasilaczach - może pomoże.

Mam trochę większą instalację: agregat 3kVA (chiński 1-cylindrowy
diesel, głośne to ale stoi w oddzielnym pomieszczeniu, oczywiście
z odprowadzeniem spalin na zewnątrz) i UPS on-line 4kVA (MGE EX40,
używany z allegro + nowe akumulatory).  Doprowadzenie całości do
działania wymagało sporo pracy, ale udało się.  Testowałem ostatnio
przez około godzinę - w tym czasie, UPS ani razu nie przełączył się
z agregatu na akumulatory, choć agregat zasilał również lodówkę,
zamrażarkę i hydrofor, włączające się od czasu do czasu.

Istnieją agregaty, w których napięcie z prądnicy jest prostowane,
a następnie z napięcia stałego wytwarzany jest czysty sinus, zasada
podobna jak UPS on-line.  Nie powinno być problemów z zasilaniem
właściwie dowolnego sprzętu - ale niestety ceny...

Marek


Źródło: topranking.pl/1379/agregat,ups,komputer.php


Temat: pradnica asynchroniczna
on Tue, 23 Jul 2002 20:34:38 +0200 in <ahk7k7$7i@news.onet.pl


SP9WUG wrote:
| Witam
| Niektóre agregaty prądotwórcze są wyposażone w prądnice asynchroniczne (wg
danych katalogowych), tymczasem ze szkoły pamiętam, że każdy generator prądu
zmiennego jest synchroniczny, bo wynika to z jego zasady działania.
| Jest to tylko chwyt reklamowy, czy takie ustrojstwo rzeczywiście istnieje?
Z tego co pamiętam, można zrobić prądnicę asynchroniczną, ale się ich nie
stosuje, bo lepsze są synchroniczne.


;-) dobry kawał.
Asynchroniczne się jak najbardziej robi i stosuje, że na przykład
podam wiatraki, które stoją parę km ode mnie. Oczywiście jak chcesz
30MW mocy, to raczej duże synchrony, ale...


Chyba chodziło tu o jakieś moce czynne,
bierne, pojemnościowe czy cos w tym stylu. W maszynach synchronicznych można
niektóre moce pobierać z sieci inne oddawać oddawać do sieci, żeby coś tam
kompensować itp. itd.. Ale egzamin już zdałem i wszystko zapomniałem :)
Maszyny zdecydownanie nie były moium ulubionym przedmiotem ;)


Maszyna asynchroniczna wymaga dostarczenia moc biernej do magnesowania
wirnika, oddaje przy tym czynną. Można elementrami zewnętrznymi zrobić
takie kuku asynchronicznemu, że ten będzie pracował jako genarator
samodzielny (bez potrzeby podpięcia do sieci).

A można zrobić jeszcze ładniejsze coś i zrobić asynchroniczny
podwójnie wzbudzany i wtedy odpowiednio pakując prąd w uzwojenia
pomocnicze koryguje się częstotliwość tego, co z generatora wychodzi
-nie trzeba stabilizować obrotów silnika w pracy bez sieci.


Źródło: topranking.pl/1562/pradnica,asynchroniczna.php


Temat: regulator obrotów


On Sat, 4 Dec 2004 13:51:53 +0100,  Łagoda wrote:
| * a uklad tyrystorowy to nie falownik?  sa na 3 fazy... a czy chodzi

   Ale mnie świat zaskakuje. Do tej pory byłem przekonany że nie. Zupełnie
inna zasada działania-w regulatorze tyrystorowym nie zmienia się
częstotliwości.


W kwestii formalnej - jedyna metoda przyzwoitej zmiany predkosci
silnika asynchronicznego jest zmiana czestotliwosci [i napiecia
niestety tez] napiecia zasilajacego. Stad "falownik".

I da sie falownik zrobic na wiele roznych sposobow, w tym
takze korzystajac z tyrystorow - ale ani prosty ani tani raczej
nie bedzie.

Natomiast popularne "sciemniacze" czyli "tyrystorowe regulatory
mocy" do takich silnikow sie kiepsko nadaja, chociaz jednofazowe
mniejszej mocy daja sie zwalniac. No i moment mocno maleje, wiec
wentylatorem pokreci ale tokarka to juz niekoniecznie.
Z trojfazowymi sprawa sie dodatkowo komplikuje.


No i cena. gdyby to było to samo to tyrystorowy regulator
prędkości obrotowej nie kosztował by 160zł:
http://www.venture.pl/produkt.php?id=110 hę?


jednofazowy.


   Wiesz, ja projektuje wentylację i elektrykiem nie jestem. Ale starałem
się kiedyś dowiedzieć jaka jest wada regulatora tyrystorowego i pare osób
(doradca techniczny, elektrycy) mówili że powoduje on powstawanie jakiś tam
prądów w silniku które powodują zwięlkszenie buczenia silnika proporcjonalne
do stopnia zmniejszenia prędkości obrotowej. Rozumiem że się z tą
teorią/praktyką nie zgadzasz?


W szczegolnosci taki zwykly "sciemniacz do zarowek" moze spowodowac
przeplyw pradu stalego i spalenie silnika ..

J.


Źródło: topranking.pl/1835/regulator,obrotow.php


Temat: Słupy powinny być ładniejsze
Poprawki, poprawki, poprawki....
Trochę się dałem wpuścić w maliny a trochę przekręciłem ale już to naprawiam.

Najpierw odnośnie napędu.

W zależności od tego jak zostało rozwiązane sterowanie prąd powyżej 30 km/h może
maleć lub nie.
Gdyby brać znaczenie określenia "charakterystyka stałomocowa" dosłownie to
ponieważ moc jest stała prąd nie powinien już spadać do końca rozruchu czyli do
70 km/h.
W pierwotnym rozwiązaniu napędu sterowanego wektorowo opracowanego przez PŁ i
Enikę prąd pozostaje stały do końca rozruchu. Przy prędkości około 30 km/h
silnik jest już zasilany pełnym napięciem i dalej regulacja odbywa się tylko
poprzez zwiększanie częstotliwości napięcia zasilającego.
Jeżeli natomiast po zakończeniu rozruchu ze stałym momentem nadal można
zwiększać wartość napięcia zasilającego silnik to jednocześnie będzie malała
wartość pobieranego prądu.
W rozwiązaniu, które planowano dla 118N (IEL) prąd maksymalny osiągałby wartość
1000A przy 30 km/h i dalej malał do 700A przy 70 km/h

>Potem trzeba ograniczać moment (i prąd) w miarę wzrostu
>prędkosci. Zatem nawet przy jeździe w centrum z ograniczoną
>predkoscią maksymalny prąd MOŻE być pobierany.

Może raczej należałoby napisać że moment spada co wynika z zasady działania
silników asynchronicznych klatkowych.

Urządzenia dodatkowe.

> 2 przetwornice Medcom PSM-40 po 40kW każda. Obciążone powiedzmy w
>80% to jest 62kW. Prąd wychodzi jakieś 110A. Do tego nagrzewnice
>zasilane już z 600V po 1,7kW każda, może być około 125-130A czyli
>70A mniej niż napisałem na wcześniej.

Jedna przetwornica PSM-60 i jedna PSM18 czyli nie 80 a 78kW.
Co ciekawe gdyby przyjąć że wszystkie urządzenia dodatkowe pobierają 50kW a
prędkość komunikacyjna wynosi 24km/h tu zużycie energii tylko w urządzeniach
dodatkowych wynosi 2,1 kWh na 1000m
Jeżeli na tym odcinku wykona się 3 rozruchu każdy po 10sekund i przyjmie że
średni prąd w czasie rozruchu wynosi 600A to napęd zużyje na tym odcinku 3kWh.
Oczywiście z punktu widzenia nagrzewania się sieci to jest zero nic ale w
ogólnym rozrachunku to już całkiem sporo. Można to trochę zrekompensować zwrotem
energii do sieci.

Wszystko to są obliczenia oparte tylko częściowo na konkretnych danych. Żeby
wiedzieć coś dokładnie należałby albo poznać dokładne dane tramwaju albo wykonać
pomiary w czasie jazdy.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,391,84214347,84214347,Slupy_powinny_byc_ladniejsze.html


Temat: sikniki bezszczotkowe DC

Electro Nick 0cc napisał(a) w wiadomo ci: <395cd@news.astercity.net...


| Są takie silniki. Mają magnes stały (np. wentylatorki w
pecetach).Regulacja
| obrotów przez zmianę napięcia. Ale ich moc jest raczej malutka.

| Do kilkudziesieciu kW ;))))


Wynika to z mozliwosci i celowosci wykonania odpowiednio duzego silnika z
magnesami trwalymi. Sam falownik moznaby zrobic nawet na 1 MW (taka jest
zdaje sie gorna granica mocy falownika tranzystorowego - na IGBT; napedy
tyrystorowe moga miec ponad 10 MW, ale do tego zastosowania sie nie nadaja)

Trzeba tez wziac pod uwage to, ze nowoczesny serwomotor z magnesami trwalymi
(nie mowie o malych silniczkach do stacji dyskow) jest pieronsko drogi. Za
to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz), b.
maly moment bezwladnosci, b. duze przyspieszenia.


| A jak sie wtedy rozpoznaje czy on jest DC czy AC ?:-)


Nazwa w tym przypadku jest umowna - zalezy od filozofii pracy falownika.
Tym niemniej - ze wzgledu na pierwotna filozofie pracy (oraz pochodzenie
koncepcji - przez odwrocenie zasady dzialania serwomotoru DC z magnesami
trwalymi)- historycznie przyjelo sie nazywac pare: silnik synchroniczny z
magnesami trwalymi + falownik jako "bruschless DC motor".


| Bo jak ostatnio szukalem to falowniki zasilaja juz MW - walcownie i
lokomotywy.
| Sam silnik pewnie asynchroniczny, zasilanie falownika - de facto DC,
| ale zasilanie ktore dociaga uzytkownik: w lokomotywie DC z pantografu,
| w walcowni 3 fazy wchodza ... do prostownika :-)

Witam.
Troche sie wam wszystkim z lekka pokrecilo.


Oj, pokrecilo, pokrecilo...

Silniki bezszczotkowe (bruchless motors) sa to silniki DC, ale o cechach
silnikow AC,


Nie. To sa silniki _synchroniczne AC_, ale lacznie z nieodlacznym od nich
ukladem sterowania moga byc traktowane jako silniki DC. Tzn. jezeli silnik z
falownikiem potraktujemy jako "czarna skrzynke", to na zewnatrz otrzymamy
uklad o charakterystyce silnika DC - za to bez wad silnika komutatorowego.


to znaczy ze jednym z najwazniejszych parametrow tego typu
silnika jest bezwzgledna zaleznosc jego obrotow od czestotliwosci .


Zgoda - z jednym zastrzezeniem. Konieczna jest uprzednia _synchronizacja_
obrotow silnika z czestotliwoscia zasilania. Jezeli synchronizacja zostanie
zerwana, to silnik ma wypadkowy moment obrotowy = 0, zatem opory ruchu
sprowadza go do predkosci = 0. Uzwojenia zostana narazone na spalenie, a
magnes trwaly na rozmagnesowanie. Aby tego uniknac, czestotliwosc i faze
zasilania uzaleznia sie od aktualnych obrotow i polozenia walu silnika, a
nie od zadanej predkosci obrotowej. Na zewnatrz takiego sprzezenia zostaje
juz tylko napiecie zasilajace (DC). I od jego wartosci bedzie zalezala
predkosc ukladu.


Wiekszosc tego typu silnikow posiada trzy uzwojenia zasilane
w odpowiedniej kolejnosci wzgledem siebie (nazywa sie to przesuniecie
fazowe),
Moga one, tak jak prawie silniki trojfazowe ,pracowac w wielu ukladach
polonczen uzwojen, a tym samym mozna uzyskac rozne, potrzebne z punktu
widzenia ich funkcji, charakterystyki pracy.


Bo same silniki _sa_ trojfazowe...


Kolejnosc podawania zasilania na odpowiednie uzwojenie jest kontrolowana
przez sterowniki elektroniczne( teraz juz jako pojedyncze ukladu scalone),


tylko w odniesieniu do mikrosilnikow.


ktore otrzymuja niezbedna informacje o polozeniu katowym osi silnika za
pomoca hallotronow (zazwyczaj),


A co powiesz o selsynie, badz 12 cyfrowym enkoderze zabudowanym na stale na
wale silnika?


wykrywajacych zmiane pola magnetycznego wirnika
(zawiera on magnesy stale).Wirnik (moze byc wewnetrzny lub zewnetrzny)
posiada odpowiednia liczbe biegunow magnetycznych w zaleznosci od
przeznaczenia silnika oraz jego funkcji.
Regulacja obrotow tego silnika nie dokonuje sie ,NIE tak jak to napisali
niektorzy-
- "napieciem", a juz napewno nie bezposrednio napieciem zasilania, ale
poprzez zmiane
czestotliwosci komutujacej zasilanie  kolejnych faz uzwojen silnika!


Patrz wyzej...


Silniki tego typu sa juz bardzo powszechnie stosowane, poczawszy od
"coolerka na procku"
a skonczywszy na lokomotywie


Jakis przyklad tak duzego silnika? (bo rozumiem, ze nie chodzi o opuszczanie
pantografu... a typowa lokomotywa ma 0,5 - 3 MW mocy)


Pozdrawiam
Occ


Rowniez pozdrawiam

Krzysztof Lyzwa


Źródło: topranking.pl/1565/sikniki,bezszczotkowe,dc.php



Form:

Archiwum

Australia, ostatni brzeg
Zasada prymatu prawa wspólnotowego
zasada dobierania soczewek kontaktowych o 0
zasada wypełniania druku DRA
zasada funkcjonowania sztucznej nerki
Zasada zobowiązania w polityce Cialdini
zasada podwójnego przeczenia Logika
zasada jechał Fiatem 500
  • 22nowa;toyota;avensis;2
  • stanley0A0909090A09090909steam 0 0 14706080
  • offset rosomak
  • biuro podrozy victoria travel
  • zanety na ploc
  • oxygen ikony
  • Cicha Oravska Dolina
  • Arka Fundusz Kup
  • Macierz transponowana

  • Idziesz do kobiet? Nie zapomnij bicza! Friedrich Nietzsche (1844 - 1900)
    Gdyby nawet Boga nie było, należało by Go wymyślić. Voltaire (właśc. Francois-Marie Arouet, 1694 - 1778)
    Egoista dobry sobie. Bilewicz Jerzy
    Gdy tygrys umiera, nie traci godności.
    Gdy jesteś szczęśliwy - nie bądź pyszny, gdy jesteś biedny - nie upokarzaj się. Kleobulos